آرشیو اینترنت، اینترنت در گذر زمان

عجب دنیای بی رحمی است این اینترنت. سایتهای اینترنتی با همان سرعتی که به وجود می آیند از بین می روند. در عرض چند دقیقه یک سایت اینترنتی پا به عرصه وجود می گذارد و آغوش خود را به روی جهانیان باز می کند اما همه آنها باقی نمی مانند و تنها بخشی از این سایتهای تازه متولد شده می توانند برای سالیان به بقای خود ادامه دهند. بسیاری از سایتها پس از مدتی می میرند و هیچ اثری از آنها باقی نمی ماند. گویی که اصلا هیچ وقت وجود نداشته اند و از خاطر همه پاک می شوند.
اما در این میان نهادی با فعالیت جالب و بس ارزشمند خود که روز به روز بر ارزش و قدر آن افزوده می شود شروع به فعالیت کرده است که کار آن ذخیره سازی و نگهداری صفحات اینترنتی در گذر زمان است. آرشیو اینترنت از اواخر سال 1996 فعالیت خود را شروع کرده و از آن تاریخ تاکنون بیش از 40 بیلیون صفحه وب ذخیره کرده است. بسیاری از سایتهایی که ذخیره شده اند دیگر هرگز وجود ندارند و آنهایی هم که هستند آنقدر عوض شده اند و روز به روز با فناوری های پیشرفته تر متحول می شوند که دیگر هیچ شباهتی به گذشته خود ندارند. الآن که کمتر از ده سال از آرشیو اینترنت می گذرد، نگاه کردن به گذشته سایتهای بزرگ و مطرح که در آن زمان تازه شکل گرفته بودند بسیار جالب توجه است، چه برسد به چند سال دیگر! تقریبا همه غولهای اینترنتی که ما می شناسیم در همین ده سال اخیر به وجود آمده اند. بیایید نگاهی به آرشیو اینترنت این غولهای اینترنتی بیندازیم:

از گوگل شروع می‌کنیم که این روزها سر و صدای زیادی به پا کرده است. تاریخ تولد 1998 توسط سرگی برین و لوری پیج فارغ التحصیلان علوم رایانه از دانشگاه استنفورد. آنها در این سال سایتی را به هدف آسان کردن دستیابی به اطلاعات با ارزش ایجاد کردند. آنها بسیار بلند پرواز بودند و همین باعث شد تا نام گوگل(به معنای 10 به توان 100) را بر آن بگذارند.
 سایت گوگل در سال 1998 و نخستین روزهای شکل گیری آن را ببینید که چقدر ساده و ابتدایی است و آن را با گوگل امروز مقایسه کنید.

یاهو! یک سرگرمی دانشجویی
سایت یاهو در سال 1996 ودر ابتدای شکل گیری آن را ببینید. یاهو یک سرگرمی دانشجویی بود که چند دانشجوی آن زمان و مدیران امروز یاهو شروع به دسته بندی و فهرست بندی سایتهای مورد علاقه شان کردند تا بعدا بتوانند راحت تر به آن دسترسی پیدا کنند. کم کم این سرگرمی مورد توجه دیگران قرار گرفت و روز به روز معروف تر شد.

MSN.com، شبکه مایکروسافت
سایت MSN در سال 1996 و در ابتدای شکل گیری آن را ببینید. سایتی بسیار ساده که انگار چیز زیادی برای عرضه ندارد، اما در آن وعده داده شده که هر روز تازه و کاملتر می شود. چیزی که در این صفحه جلب توجه می کند عبارتی است که در سمت چپ صفحه نوشته شده است: "اگر شما کاربر جدید اینترنت هستید، اینجا را کلیک کنید تا خودآموز اینترنت ما را ببینید."

کنسرسیوم جهانی وب
سایت رسمی کنسرسیوم جهانی وب در سال 1996 را ببینید که در نهایت سادگی از 3 لینک تشکلیل شده است. این سایت استاندارد گذاری وب در آن زمان است!

سایت ایرانیان در سال 1996
قدیمی ترین سایت ایرانیان بود که من پیدا کردم.

برای مشاهده گذشته سایتهای اینترنتی به آرشیو اینترنت مراجعه کنید.

احمد عزیزی - 28 آبان 1384